HOE KRIJGEN WE EEN JUISTE POSITIE?

Het hebben van een juiste houding is niet alleen belangrijk omdat je je er beter door voelt, het is ook gezond voor spieren, gewrichten, bloedcirculatie en de geest.

Wat is de juiste houding?

Voor houding begrijpen we een houding waarin je je lichaam in de ruimte houdt. Een goede houding biedt de mogelijkheid om een ​​bepaalde positie aan te houden, of u nu rechtop zit, zit of ligt, of om beweging uit te voeren met een minimum aan spiercontractie en spanning in de ligamenten.

De voordelen van een goede houding

Een goede houding behaalt:

Verminder vermoeidheid, omdat spieren efficiënt worden gebruikt en daarom heeft het lichaam minder energie nodig om te bewegen.

Houdt botten en gewrichten goed uitgelijnd.

Minimaliseert de belasting van de gewrichten.

Het vermindert de spanning in de ligamenten en houdt de gewrichten op één lijn.

Spierspanning en vermoeidheidsproblemen worden voorkomen.

Het voorkomt rugpijn en nekpijn.

Het helpt het zelfvertrouwen te vergroten en je ziet er mooier uit.

Het behouden van een juiste houding moet comfortabel en natuurlijk zijn. Maar in eerste instantie, wanneer de oude houding begint te veranderen in de meer correcte en functionele houding, kan ons lichaam worden aangetast en “ongemakkelijk” voelen in deze nieuwe positie. Dit is normaal omdat de spieren, gewrichtsbanden en gewrichten anders beginnen te functioneren en het duurt een paar dagen voordat je je comfortabel en ontspannen voelt in je nieuwe positie.

Hoe de houding wordt verbeterd

Een klein advies dat ik je kan geven om je houding nu te verbeteren, is om je ‘langer te voelen’. In feite zijn alle spieren waardoor je je groter voelt, dezelfde spieren die je houding verbeteren.

Dus als je op de been bent: doe alsof je wilt groeien, probeer je groter te voelen!

Houd je hoofd rechtop met je kin iets naar binnen gericht

 Houd je oren min of meer in lijn met je schouders

 Houd je schouders naar achteren

 Knieën recht en rug recht

 Laat de armen op natuurlijke wijze langs het lichaam naar beneden

 Span je buikspieren lichtjes aan en probeer je heup niet te draaien

 Zorg ervoor dat de voetzool van de voeten in een neutrale positie staat met een minimum aan ruimte tussen de voetzool en de grond (geen platte voeten)

 Verdeelt het lichaamsgewicht over de voorkant van de voeten en niet alleen over de hiel

Houd je voeten ongeveer op schouderbreedte

 Als je lang moet staan ​​en staan, verplaats dan het gewicht van het lichaam van de ene voet naar de andere of van de hielen naar de teen.

Hoe kan ik de houding snel controleren?

Ga naast een muur staan ​​met je schouders en billen in contact. In deze positie moet de achterkant van het hoofd ook in contact zijn met de muur; Als dit niet mogelijk is, betekent dit dat het hoofd naar voren staat en niet in lijn is met de rest van het lichaam, waardoor de nek- en schouderspieren onder spanning komen te staan ​​en dit kan uiteindelijk leiden tot pijn en ongemak.

Is het nodig om een ​​specialist te raadplegen om de houding te verbeteren?

Als u uw houding niet op een eenvoudige manier kunt corrigeren, heeft u mogelijk enkele beperkingen op uw gewrichten, spieren en ligamenten. In dit geval is het nodig om naar een osteopaat te gaan om alle veranderingen op te lossen waardoor u geen juiste houding kunt krijgen.

Als het je in plaats daarvan lukt om in een juiste houding te komen, maar het is moeilijk om deze te behouden, dan kan het probleem een ​​gebrek aan kracht en uithoudingsvermogen op het niveau van de houdingsspieren zijn. Een osteopaat gespecialiseerd in functionele revalidatie kan u adviseren over de beste oefeningen om deze spieren te versterken zodat u gemakkelijk uw ideale houding kunt behouden.

WEBPAGINA: https://www.fisioterapia-online.com/articulos/como-podemos-conseguir-una-postura-correcta

 7.- DE MEMBRAAN EN ACHTERPIJN

Rugpijn is ongetwijfeld een van de meest voorkomende problemen in de moderne samenleving. Het is nog steeds niet helemaal duidelijk wat de mechanismen aan de basis van de pathologie liggen en daarom blijken de zeer effectieve interventiestrategieën om deze op te lossen tot op heden zeer beperkt.

Een van de weinige echte oorzaken van het optreden van rugpijn, een plaats van primair belang is het misbruik van het middenrif en de slechte kennis van de functies. Het middenrif is, behalve dat het een primaire ademhalingsspier is, waardoor lucht in de longen kan worden gebracht om het lichaam van zuurstof te voorzien, het draagt ​​bij aan het verminderen van de belasting van de tussenwervelschijven en van alle andere structuren waaruit het bestaat (gewrichten, ligamenten en spieren), die deelnemen aan het complexe stabilisatiemechanisme van de wervelkolom.

Diafragma anatomie en functies

Het diafragma is een koepelvormige spier die de borstholte van de buikholte scheidt. Het is de spier die we vanaf de geboorte gebruiken tijdens elke ademhalingshandeling, zowel in rust als onder inspanning, hoewel in het laatste geval de werking wordt ondersteund door die van andere gedefinieerde bijkomende ademhalingsspieren, die tot taak hebben de ribbenkast omhoog te brengen en waardoor de longen zich met meer lucht kunnen vullen. Gelijktijdig met de ademhalingsfunctie ontwikkelt het middenrif een andere belangrijke, gedefinieerde houdingsfunctie.

Bij elke ademhaling trekt het diafragma in feite samen en daalt het in de richting van de buikholte om lucht in de longen te trekken. Tegelijkertijd leidt dit tot een toename van de druk in de buikholte, wat bijdraagt ​​aan de stabilisatie van de wervelkolom.

Middenrif en rugpijn

De houdingsfunctie van het middenrif is erg belangrijk, zowel bij de behandeling als bij het voorkomen van lage rugpijn, omdat het de belasting vermindert die zowel op de wervels als op de tussenwervelschijven werkt. Veel studies hebben aangetoond dat mensen met rugpijn allemaal een onvoldoende activering van het diafragma gemeen hebben, met als gevolg een verminderde functionaliteit van de buikspieren.

Het directe gevolg is de herhaalde en aanhoudende activering van de oppervlakkige rugspieren, die gedeeltelijk de wervelkolom stabiliseren, maar tegelijkertijd de mobiliteit van de rug verminderen, waardoor de wervels meer worden samengedrukt en de tussenwervelschijven en daardoor het optreden van pijn.

Spieren, als accessoires voor ademhaling, worden ook primair, wat leidt tot houdingsstoornissen die schouder- en nekpijn veroorzaken, vaak geassocieerd met lastige hoofdpijn.

Correct ademen met behulp van het middenrif, waardoor het bloed van zuurstof wordt voorzien en het voorkomen van problemen aan de rug heeft ook veel andere voordelen: het verbetert de bloedtoevoer naar de onderste ledematen en bevordert de lymfedrainage.

Ten slotte is het middenrif ook van groot belang in het emotionele plan en helpt het om stress- en angsttoestanden te beheersen. De redenen waarom zonder jonge leeftijd de gezonde gewoonte om te ademen met het middenrif verloren gaat, zijn anders: stress, angst, verkeerde houdingen en verkeerde sportactiviteiten, om er maar een paar te noemen.

Functionele osteopathie en diafragma

Een van de eerste mechanismen waarbij functionele osteopathie ingrijpt, is diafragmatische ademhaling.

Door middel van functionele technieken wordt het centrale zenuwstelsel gestimuleerd om de activiteit van de middenrifspier te reactiveren, terwijl met behulp van osteopathische technieken de juiste beweeglijkheid van de ribben en de wervelkolom wordt hersteld om een ​​correcte uitzetting van de ribbenkast mogelijk te maken.

Naast de patiënt wordt hem vanaf de eerste behandeling een reeks oefeningen geleerd die hij in de dagen na de behandeling met volledige autonomie kan uitvoeren om ervoor te zorgen dat het juiste ademhalingsmechanisme een automatisme en een gezonde gewoonte wordt. Op deze manier wordt niet alleen rugpijn genezen, maar wordt vooral het optreden van hernia’s en degeneratie van de wervelkolom voorkomen, naast natuurlijk alle andere bovengenoemde voordelen.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *